Friday, October 17, 2008

FENOMENA ATEIS

Aliran ateis sebenarnya sudah lama wujud. Sejak dari zaman silam, malah sejak zaman Nabi Muhammad SAW lagi. Sememangnya sudah wujud insan yang tak mahu beragama, dan menidakkan kewujudan Allah SWT. Golongan ini nyata dilaknati Allah SWT sebagaimana juga golongan kafir. Di negara kita sendiri yang diiktiraf sebagai salah sebuah Negara Islam ini juga terdapat golongan yang sebegini. Rasa sedih apabila melihat fenomena ateis ini juga di berlaku di kalangan mereka yang berbangsa Melayu dan beragama Islam. Sepatutnya sebagai orang Melayu yang dilahirkan sebagai orang Islam dan telah menerima hidayahNYA sejak kecil patutlah mereka bersyukur dengan kurniaan tersebut. Namun mereka yang bergelar ateis tidak bersyukur dengan nikmat yag tidak ternilai tersebut dan bertegas tidak mahu mempercayai tuhan yang telah menjadikan mereka. Melalui kajian yang telah dibuat oleh Datuk Dr. Haron Din, seorang ulama dan bekas pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia menyatakan bahawa golongan yang menjadi ateisme kebanyakannya dipengaruhi oleh cara hidup keluarga mereka yang tidak mempraktikkan cara hidup Islam dalam pembinaan keluarga mereka, pengaruh rakan-rakan dan terlalu mengagungkan cara hidup Barat.

Kita selidiki pula ciri-ciri golongan ateisme ini. Golongan Ateisme menganggap segala yang terjadi dan makhluk yang berada di atas muka Bumi ini adalah terjadi secara semulajadi. Selain itu, pemikiran mereka berpegang kepada kebenaran sains semata-mata bagi menjawab segala persoalan tentang kejadian alam dan makhluk demikian juga dengan kewujudannya tuhan. Begitulah ciri-ciri golongan ateisme yang mahukan kebebasan dalam kehidupan mereka dan tidak mahu terikat dengan peraturan dan kuasa Allah yang telah menjadikan sekelian makhluk dan alam ini bagi mengatur kehidupan golongan ateime ini. Jalan penyelesaian bagi kita sebagai umat Islam apabila berhadapan dengan golongan sebegini ialah dengan Al-Quran. Di dalam kitab suci ini telah terkandung segala wahyu Allah SWT yang menjelaskan tentang segala-galanya kejadian mahupun penjelasan tentang perkara yang tidak terjangkau oleh akal manusia. Ilmu sains yang menjadi pegangan golongan ateisme memang benar dari segi teori dan kajian tetapi ia tidak dapat memberi jawapan yang mutlak melainkan berpandukan kepada al-Quran jua. Al-Quran adalah petunjuk dan pedoman mutakhir bagi seluruh manusia di muka Bumi ini malah jika timbul was-was dalam diri tentang keesaan Allah SWT dan persoalan agama carilah Al-Quran kerana Allah SWT telah jelaskan segala-galanya dalam kitab suci itu.

1 comment:

BINTANG HATI : said...

osassalamualaikum...tahniah kepada saudari kerana berjaya menghasilkan satu blog yang menarik dan padat dengan informasi berguna kepada khalayak...